Literatūros teorija konspektas
2020-10-25LITERATŪRA IR GROŽINĖ LITERATŪRA Literatūros medžiaga. „ Žodžio meno “ sąvoka Žodžio menas. Sakytinė , rašytinė ir skaitmeninė literatūra. Grožinė literatūra kaip menas estetinis išgyvenimas estetika. Menas , jo funkcijos. Meninė kalba. Bendriausia prasme stilius. Literatūros tyrinėjimai literatūros teorijos objektas. Literatūros istorija. Literatūros kritika. Literatūros tyrinėjimo šakų sąveika. Literatūros teorijos ištakos ir raida. ( mimnezis ). Poezijos rūšys. Dramos teorija. Teksto ir konteksto samprata. Teksto sąranga , struktūrinis ir funkcinis integralumas. Imanentinė teksto analizė. Nujoji kritika. Balta juoda. Nejuoda nebalta. Diskurso samprata. Fonika / eilėdara instrumentavimas ir eufonija. Klasikinė metro teorija. Eilėdarų apžvalga. Toninė eilėdara. Grafinio pavidalo funkcijos. Literatūros teksto gramatika ir sintaksė meninės kalbos leksiniai bei morfologiniai ypatumai leksika. Sintaksinės figūros ir jų estetinis vaidmuo. Poetine figūra. Metafora ir metonimija. alegorija. simbolis metafora , mąstymas ir kalba metaforos. Metonimija , jos atvejai. Simbolis ir simbolizavimas. Naratyvas. poezija ir proza naratyvas ir naratyvumas. Tema , motyvas. Veikėjai ir pasakotojai. Kalbėjimo modalumas. Literatūros rūšys ir žanrai lyrika , epas ir drama. Žanras kasdienybėje ir literatūroje. Žanrų kanonai. Žanro atmintis. literatūros raida. pasaulinė ir tautinė literatūra literatūros procesas , jo periodizacija. Epochos , krypties , sąjūdžio , mokyklos sąvokos Epocha. Literatūrinis sąjūdis. Tradicija ir novacija. Pasaulinė ir tautinė literatūra. Literatūrų lyginimas – komparatyvistika 12. LITERATŪRA IR PSICHOLOGIJA Kūrybos procesas. Talento prigimtis. Suvokimo psichologija Literatūra kaip potenciali patirtis. literatūra ir sociologija literatūra kaip visuomeninis institutas.
Vaikų literatūros egzaminas
2020-10-25Vaikų literatūros sistemos formavimasis iki XIX amžiaus. Šarlis Pero. Romantizmo reikšmė vaikų literatūros raidai. Literatūrinės pasakos samprata. Folkloriškosios literatūrinės pasakos apžvalga. Broliai Grimai, Vilhelmas Haufas ir kt. ). Romantizmo epochos originalioji literatūrinė pasaka (E. T. A. Hofmanas, A. Pogorelskis ir kt. ). H. K. Andersenas ir jo pasakos. Socialinė-buitinė XIX a. Proza apie vaikus ir vaikams. (Č. Dikensas, D. Grinvudas, Žorž Sand, Byčer-Stou ir M. Dodge, H. Malot, E. De Amičis bei kt. ). Marko Tveno gyvenimas ir kūryba vaikams. Specialioji, poetinio realizmo („mergaitiškoji“) XIX a. Pab. – XX a. Pr. Proza vaikams bei paaugliams moralinė, etinė problematika (L. M. Alcott. S. Coolidge, J. Spyri, F. H. Burnett, L. M. Montgomery ir kt. ). XIXa. Pab. - XX a. Pr. Animalistinė ir didaktinė literatūrinė pasaka. (Apžvalga, charakteristika Kiplingo, Potter, Lagerlof, Greihemo, Bonzelso, E. B. White‘o, Sepulvedos, Collodi, Čiukovskio, Rodari ir kitų kūriniai). XX a. Nonsensiškoji literatūrinė pasaka. (Apžvalga, charakteristika Carrol‘o (Kerolio), Barry, Milno, Trevers, Kestnerio, Janson, Biseto, Norton ir kt. Kūriniai). XX a. Filosofinė (poetinė, alegorinė) literatūrinė pasaka. (Apžvalga, charakteristika Vaildo, Korčako, Egziuperi, Lindgren, Gripės, Proislerio, Babbitt, Endės, Magnasono kūriniai). XX a. Vidurio realistinės proza vaikams bei paaugliams „kasdienybės realizmas“, A. Lindgren realistinio pobūdžio knygos. XX a. II pusės-XXI a. Realistinė paauglių proza psichologizmas, „problemų proza“, „naujasis realizmas“. XX a. II pusės ir pab. Prozos vidinių struktūrų modernėjimas, „tarpinės“ žanrinės formos, pasakos ir realizmo hibridizacija etc (P. Pearce, D. Kriuso, M. Gripės, S. Waugh, L. Lowry, A. Lindgren ir kt. Knygos).